07.06.2017.

Book Review : Žena na stepenicama

Ugnjezdila se u moju glavu, s prekrštenim nogama, uskim farmerkama i uskom majicom, svetlim pogledom i tamnim smehom, opuštena, izazovna,zbunjujuća. Bioo sam zbunjen i dok smo sedeli jedno naspram drugog. A kada sam sledećeg dana ušao u Gundlahovu kuću i video sliku, potpuno sam se pomeo.

Glavni junak ovog romana jeste advokat koji dobija neobičan slučaj. On zastupa slikara koji zahteva da od kupca da mu vrati sliku koju je kupio od njega smatrajući da je on namerno uništava. Na slici je žena na stepenicama, potpuno naga. Gundlah je kupac slike a žena na slici je njegova supruga. Iz kratke romanse između slikara i Irene, žene sa slike, nastala je slika, cenjeno umetničko delo a ona je postala slikareva muza.

Ne žalim se na starost. Ne zavidim mladosti koju tek čeka život, i ne bih da mene još jednom čeka. Zavidim mladosti jedino na tome što je prošlost, koja je iza nje, kratka. Kad smo mladi u stanju smo da jednim pogledom obuhvatimo prošlost. Možemo da joj damo smisao, mada se on menja. A kada se sada osvrnem na prošlost, više ne znam šta je bilo teret a šta dar, da li je uspeh bio vredan cene i šta se u mojim vezama sa ženama ispunilo a šta mi je ostalo uskraćeno.

Pisac je svojim junacima dao dušu, mane i vrline, a njihova psiha je duboka i živahna. Njihove namere su do kraja nejasne, a Irena postaje fatalna žena zbog koje se dešavaju dramatične stvari, opasne po sve a posebno po advokata koji se tu našao između dve vatre, boreći se sa trećom koju počinje da gaji prema Ireni. Irena je, čini se, sposobna da im zamagli moć rasuđivanja, da ih okrene na svoju stranu i ubedi da je ono što ona želi najbolje za sve. Pa tako, advokat više nema klijenta kojeg zastupa već ženu u koju se zaljubljuje, kojoj veruje i sa kojom želi da pobegne daleko od svega. Njoj je iz nekog razloga stalo da ni jedan ni drugi ne poseduje sliku na kojoj je ona sama, već da se ta slika nađe u njenom vlasništvu. Šta namerava sa slikom ? I ko joj pomaže u tome što je naumila?

Prve male ogrebotine na novom automobilu bole više od kasnijih velikih. Mali trn je teže izvaditi od velikog, nekad ne pomaže ni čačkanje iglom, već se mora sačekati da se ubod zagnoji i trn izađe sa gnojem. Prvi veliki porazi usmeravaju naš život u novom pravcu. Prvi mali porazi nas ne menjaju, ali nas prate i muče poput malih bodlji trajno zrivenih u meso.

Drugi deo ove dramatične priče odvija se tri decenije kasnije, na ostrvu daleko od očiju drugih ljudi. Nakon trideset godina svo troje likova sreću se, a rasplet se tek kroz maglu može naslutiti, i ostaje neizvestan do samog kraja. Ko je ustvari ta žena na stepenicama ? Šta je radila i kuda se krila svih tih godina ?